PROBLEM-BASED LEARNING METHOD USE IN THE CIVIL CONSTRUCTION ORGANIZATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Vitor William Batista Martins UEPA - Universidade do Estado do Pará http://orcid.org/0000-0003-4891-8630
  • Renato Martins das Neves UFPA - Universidade Federal do Pará
  • Leonardo dos Santos Lourenço Bastos UEPA - Universidade do Estado do Pará
  • André Cristiano Silva Melo Universidade do Estado do Pará - UEPA
  • Denilson Ricardo de Lucena Nunes Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14488/BJOPM.2016.v13.n1.a9

Keywords:

Problem-Based Learning method, Learning Skills, Organizational management, Construction Environment.

Abstract

The changes in the civil construction context, and consequently the production management of constructions, require a different profile engineer, which demands more refined skills from those professionals, such as innovation, focus on customer, production planning and control, quality management systems knowledge, sustainability and a humanist vision. The main objective of this paper is to show the efficiency of using the Problem Based Learning methodology adapted to the organizational context. The research strategy adopted was the Research-Action, in which   the research team aimed the improvement of the way professionals understand and solve problems. The results involved the development of abilities related to the organizational context, as well as the individual, collective and organizational learning skills, highlighting problems and possible solutions for the company. Through increasing these skills, it was possible to stimulate a humanistic and sustainable vision, customer-focused, and a better quality management system. In addition, problems in this system were presented, which stated the necessity of creating an environment which enables the exchange of information among its sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor William Batista Martins, UEPA - Universidade do Estado do Pará

Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade da Amazônia (2010) e Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Pará (2013), na área de concentração estruturas e construção civil, na linha de pesquisa construção civil e materiais com ênfase em produção e gerenciamento. Campos de estudo e pesquisa: Aprendizagem Organizacional, Gerenciamento de Projetos, Lean Construction, Gestão da Qualidade e Logística Aplicada à Construção Civil. Atualmente, é Professor Assistente e Coordenador do Curso de Graduação em Engenharia de Produção da Universidade do Estado do Pará - UEPA. Participa como pesquisador do grupo de Gestão de Sistemas Logísticos e de Sistemas Produtivos para o Desenvolvimento Regional do Centro de Ciências Naturais e Tecnologia. Atuou como Coordenador Adjunto do Curso de Graduação em Engenharia de Produção (2013-2014) e Coordenador Administrativo do Campus VIII - UEPA Marabá (2014). Além disso, é membro colaborador do corpo docente do Mestrado Profissional em Processos Construtivos e Saneamento Urbano do Instituto de Tecnologia da Universidade Federal do Pará - UFPA.

Renato Martins das Neves, UFPA - Universidade Federal do Pará

Departamento de Engenharia Civil / UFPA

Leonardo dos Santos Lourenço Bastos, UEPA - Universidade do Estado do Pará

Engenharia de Produção.

André Cristiano Silva Melo, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Denpartamento de Engenharia de Produção - DENG

Denilson Ricardo de Lucena Nunes, Universidade do Estado do Pará

Denpartamento de Engenharia de Produção - DENG

Downloads

Published

2016-03-20

How to Cite

Martins, V. W. B., Neves, R. M. das, Bastos, L. dos S. L., Melo, A. C. S., & Nunes, D. R. de L. (2016). PROBLEM-BASED LEARNING METHOD USE IN THE CIVIL CONSTRUCTION ORGANIZATIONAL ENVIRONMENT. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 13(1), 78–85. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2016.v13.n1.a9

Most read articles by the same author(s)